پارامترهای موثر بر قیمت سیم کارت

خرید یک سیم کارت مانند خرید هر کالای دیگر، به عوامل مختلفی بستگی دارد که توجه به آنها می تواند به اشخاص کمک کند تا خریدی مناسب تر و ارزان تر را تجربه کنند. با در نظر گرفتن این موضوع که کارکرد سیم کارت های امروزی، چیزی فراتر از برقراری یک ارتباط ساده و پایدار می باشد و معمولا افراد از آنها برای پیشبرد اهداف مختلف شخصی و کاری استفاده می کنند، آگاهی از این که دقیقا چه سیم کارتی برای افراد مناسب می باشد، بسیار ضروری بوده و می تواند شرایط خرید را بسیار آسانتر و بهتر سازد.

 

با توجه به گستردگی پوشش شبکه ای تلفن همراه و اجرا شدن طرح رومینگ ملی، تقریبا کارکردهای همه سیم کارت های موجود در بازار با هم یکسان می باشد و یک سیم کارت چند صد هزار تومانی همان خدماتی را در اختیار کاربر قرار می دهد که یک سیم کارت رند چند صد میلیونی. ولی نکته حائز اهمیت در این شرایط؛ اهدافی است که کاربران از خرید یک سیم کارت دنبال می کنند.

 

مطمئنا کسانی که حاضرند برای یک خرید یک سیم کارت، مبلغ هنگفتی پرداخت کنند، هدفی ورای برقراری یک ارتباط ساده و یا استفاده از اینترنت را دنبال می کنند. اهمیت شماره های خاص برای برندینگ و تبلیغات به قدری زیاد و غیر قابل انکار می باشد که صاحبان کسب و کارها را مجبور می سازد تا به هزینه های این بخش، به عنوان عضو ثابت هزینه های تبلیغاتی توجه ویژه داشته و حاضر باشند برای داشتن یک سیم کارت دست دوم قیمت بسیار بالایی بپردازند.

 

در بازار کنونی سیم کارت ایران، عوامل زیادی در تعیین قیمت نهایی سیم کارت موثر می باشد که توجه به آنها قبل از خرید سیم کارت مهم و ضروری می باشد. در ادامه به پارامترهایی که در تعیین قیمت نهایی سیم کارت ها موثر می باشند، اشاره می کنیم:

 

1. نوع سیم کارت

اولین و مهم ترین آیتم تاثیر گذار بر قیمت سیم کارت های موجود در ایران، نوع سیم کارت می باشد. زیرا با توجه به تقاضای موجود در بازار قیمت سیم کارت های دائمی هر اپراتور از سیم کارت های اعتباری و دیتای همان اپراتور گران تر می باشد.

علاوه بر این در بازار سیم کارت ایران، معمولا برای هر شماره دائمی یک نمونه مشابه اعتباری وجود دارد که بهایی ارزان تر خواهد داشت و کاربران می توانند از سیم کارت ارزان تر استفاده نمایند؛ ولی تنها سیم کارت دائمی که ما به ازای اعتباری ندارد، پیش شماره پرطرفدار و محبوب 0912 همراه اول می باشد که طبیعتا همین موضع نقش بسیار زیادی در قیمت بالای این نوع سیم کارت ها بازی می کند.

 

2. اپراتور ارائه دهنده سیم کارت

در حال حاضر از بین سه اپراتور فعال در کشور، سیم کارت های دائمی همراه اول به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین سیم کارت موجود در بازار، پرطرفدارترین و محبوب ترین سیم کارت به شمار می آیند که از بین پیش شماره های این اپراتور، پیش شماره 0912 کد تهران جزء گران ترین سیم کارتهای معامله شده در بازار می باشند.

البته قیمت سیم کارت های 0912 نیز در بازار یکسان نبوده و پیش شماره های قدیمی تر مانند کد یک، دو و سه که تقاضای بسیار بیشتری هم دارند، از قیمت های ریالی بسیار بالاتری برخوردارند. به طور کلی در قیمت گذاری سیم کارت های 0912، هر چه از سمت کد یک به سمت کد 9 پیش برویم، قیمت سیم کارت کاهش می یابد.

از بین پیش شماره های ایرانسل نیز سیم کارت هایی با پیش شماره 0935 نسبت به سایر پیش شماره های این اپراتور گران تر می باشند.

 

3. رندی شماره

رند بودن شماره یک سیم کارت از مهم ترین مسائل تاثیر گذار بر قیمت سیم کارت می باشد. از آنجا که شماره های رند مناسب ترین شماره برای تجارت و برندینگ می باشند، این شماره ها همواره از جذاب ترین و منحصر بفردترین سیم کارت های موجود در بازار هستند که مورد توجه خاص صاحبان مشاغل، مدیران، پزشکان، وکلا و حتی اشخاصی که به دنبال پرستیژ شخصی هستند، می باشد.

البته بحث رندی شماره های سیم کارت، مبحث بسیار پیچیده و گسترده ای می باشد که تنها به ترتیب ارقام و پشت سر هم قرار گرفتن آن، خلاصه نمی شود. در بازار تجارت امروز، همه چیز از جمله خوش آهنگی شماره که باعث یادآوری سریع و راحت شماره می گردد، از موارد تاثیر گذار بر تعیین قیمت سیم کارت می باشد.

علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین رندی شماره، نوع اپراتور عرضه کننده سیم کارت و قیمت نهایی سیم کارت وجود دارد. مثلا خبرهایی که معمولا هر چند وقت یکبار از قیمت های نجومی سیم کارت های رند پخش می شود، معمولا مربوط به شماره های 0912 با کدهای پایین می باشد. هر چند که شماره های رند مربوط به سیم کارت دائمی ایرانسل و رایتل نیز از قیمت بالایی برخوردارند ولی اخبار مربوط به تعویض یک سیم کارت رند با یک واحد آپارتمان و یا ماشین مربوط به شماره های پرطرفدار و رند سیم کارت 0912 کد 1 و سیم کارت 0912 کد 2 می باشد.

 

4. میزان کارکرد سیم کارت

قطعا کسی تمایل ندارد تا بعد از خرید سیم کارت، ساعت ها مجبور به پاسخگویی تماس های مربوط به صاحب قبلی سیم کارت گردد. بنابراین قیمت سیم کارت های صفر در بازار بسیار بیشتر از سیم کارت های کارکرده می باشد. ولی با در نظر گرفتن این موضوع که عملا عرضه سیم کارت های دائمی 0912 به صورت صفر و کار نکرده به پایان رسیده است، تقریبا پیدا کردن چنین سیم کارت هایی در بازار بسیار سخت و در بعضی پیش شماره ها حتی غیر ممکن می باشد. به همین خاطر برای برخی اپراتورها خصوصا برای سیم کارت های دائمی همراه اول، سیم کارت های کم کارکرد بسیار پرطرفدار و گران می باشند.

علاوه بر این اگر شماره یک سیم کارت برای برند یا کسب و کار خاصی ثبت شده باشد و افراد زیادی آن شماره خاص را با نام آن برند یا حرفه بخصوص بشناسند، حتی با وجود رند بودن شماره، قطعا قیمت سیم کارت بسیار کمتر از قیمت واقعی این نوع سیم کارت ها می باشد. بنابراین نوع استفاده ای که قبلا از سیم کارت می شده و یا نوع استفاده ای که شما به عنوان مالک جدید سیم کارت در نظر دارید، از عوامل بسیار تعیین کننده قیمت سیم کارت می باشد.

خرید سیم کارت قطعا یک چالش بسیار مهم و سخت می باشد که بهتر است در هر شرایطی با مشورت با متخصصان و فعالان حوزه صورت پذیرد. زیرا به علت گستردگی این بخش، همواره کلاهبردارانی در کمین خریداران هستند که با استفاده از غفلت و بی دقتی می توانند خسارات جبران ناپذیری را بر شما وارد سازد. بنابراین توصیه می شود همواره با نهایت دقت، از وب سایت های معتبری مانند رند باز خرید کنید که علاوه بر تنوع شماره، از شرایط خرید اقساطی نیز برخوردار می باشد.

منبع:وبلاگ رندباز


یکصد و شصتمین سایت 5G در تولد 16 سالگی ایرانسل

بر اساس اعلام روابط عمومی ایرانسل، در روز جمعه 29 مهرماه 1401 مصادف با تولد 16 سالگی ایرانسل، یک صد و شصتمین سایت 5G اپراتور ایرانسل به بهره برداری رسید.

 

16 سال از روزهای پرتلاطمی که برای خرید سیم کارت های دائمی همراه اول موانع زیادی وجود داشت میگذرد، روزهایی که یادآور صف های طولانی و خسته کننده ای بود که دولت را بر آن داشت تا با تشکیل یک شرکت خدمات ارتباطی جدید موافقت کند. به دنبال این تصمیم شرکت" ام تی ان ایرانسل "در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه در کشور بعد از تصویب قانون اجازه اجرای موافقت نامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برنده شد و خیلی زود مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را شروع کرد. سپس در 29 مهرماه 1385، در بازه زمانی کوتاهی بعد از راه اندازی شرکت، شبکه تلفن همراه ایرانسل، به طور رسمی در شهر های تهران، مشهد و تبریز شروع به کار کرد و سیم کارت اعتباری در اختیار علاقمندان قرار گرفت.  

 

اپراتور ایرانسل خیلی زود توانست به مدد متخصصان مجرب داخلی و خارجی، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه کشور را از آن خود کند. ارائه خدماتی خاص و متمایز در سطح کیفیت جهانی مانند ارائه نسل 2.75 تلفن همراه با ویژگی استفاده از اینترنت همراه، برای نخستین بار ایرانسل را به یکی از پرطرفدارترین اپراتورهای موجود در کشور بدل ساخت.

 

البته شتاب چشمگیر ایرانسل برای ارائه خدمات در طول این سالها همواره قابل ملاحظه و متفاوت بود که از آن جمله می توان به ارائه اینترنت ثابت بی سیم ( Wimax )، اینترنت پر سرعت ثابت ( TD- LTE)، اینترنت پر سرعت نسل 3G  را اشاره کرد. علاوه بر این اپراتور ایرانسل بعد از 93  که توانست اینترنت پرسرعت 4G/LTE  را در اختیار مشترکین خود قرار دهد، به عنوان ارائه کننده جدیدترین فناوری های جهانی در ایران، گام های مهم و تاثیر گذاری در این زمینه برداشته است که از آن جمله می توان به ارائه اینترنت  5G با رکورد داری سرعت در ایران ( 3.909 گیگابایت بر ثانیه ) و بیشترین تعداد سایت نسل پنجم اشاره کرد که  رونمایی از یکصد و شصتمین سایت نسل پنجم، همزمان با شانزدهمین سالروز تاسیس شبکه تلفن همراه در کشور خبر ساز شد.

 

در طول اجرای این پروژه شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اهواز، ایلام، آمل، بندر انزلی، قم، شیراز، بندر عباس، خرم آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، ارومیه، کرج، گرگان و کیش تحت پوشش اینترنت نسل پنجم قرار گرفته اند و ایرانسل درصدد است تا برای راه اندازی سایت های  5G در شهرهای دیگر ایران تلاش کند. علاوه بر این ایرانسل بهره برداری از فناوری " موج میلیمتری"  را در توسعه شبکه نسل پنجم، در برنامه قرار داده است که با استفاده از این فناوری، امکان پوشش شبکه در مراکز اداری، تجاری و فضاهای بسته، با سرعتی بالاتر از قبل فراهم خواهد شد.

 

در اینجا تصمیم داریم به مناسبت شانزدهمین سالروز تاسیس این اپراتور نگاهی بسیار کوتاه به فعالیت ها، خدمات و محصولات چشمگیر این اپراتور در طول سالها فعالیت بیندازیم:

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سه ماهه اول سال 1401 ایرانسل تقریبا سهم 43 درصدی ( 42.932 ) را در بازار ایران از آن خود کرده است. این اپراتور به عنوان اپراتور پیشتاز در توسعه اینترنت در کشور، هم اکنون بیش از 61 میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن همراه دارد که از این تعداد، بیش از 43 میلیون مشترک مصرف کننده دیتا هستند، در شبکه اینترنت ثابت نیز ایرانسل نزدیک به 750 هزار مشترک فعال دارد. پوشش جمعیتی شبکه 4G  ایرانسل به 82.5 درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G  به 91.76 درصد و پوشش شبکه 2G به 90.27 درصد می رسد. سرعت دانلود شبکه برای کاربران ایرانسل نیز در حدود 12 مگابیت ثانیه است که با روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل، مصرف روزانه دیتا به نزدیک به 20 پتابایت افزایش می یابد. علاوه بر این مصرف دیتا در 6 ماهه نخست سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال، به رشد 25 درصدی رسیده و در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1401 بیش از سی درصد بوده است.

 

البته ایرانسل علاوه بر ارائه جدید ترین فناوری های روز دنیا، هیچ وقت از توسعه زیر ساخت های اقتصاد دیجیتال غافل نبوده و گام های مهم و اساسی در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پر سرعت در مناطق روستایی برداشته است که از آن جمله می توان  به دسترسی 514 روستا و جمعیتی در حدود 135 هزار و 48 نفر به اینترنت پرسرعت ایرانسل اشاره کرد. تلاش بی وقفه اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال در کشور برای دسترسی مردم ساکن روستاهای بالای 20 خانوار کشور به اینترنت ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت به خصوص در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد قابل توجه بوده و سهم مهمی در راه اندازی ارتباطات روستایی بازی می کند.

 

اپراتور ایرانسل در راستای توسعه زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هدف رشد اقتصاد دیجیتال در کشور، در طول این سالها محصولات، خدمات و پلتفرم های دیجیتال گوناگونی را ارائه نموده است که از آن جمله می توان به کیف پول دیجیتال ایرانسل با عنوان جیب جت اشاره کرد که با قابلیت Open Loop، امکان بهره برداری آنلاین و آفلاین خدمات خود را به کاربران عرضه می کند که شامل قابلیت هایی مانند: واریز پول، خرید، پرداخت از طریق کد QR و امکان جابجایی وجوه بین کاربران را فراهم نموده است. یلو ادوایز، یلو هاب و یلو نام نیز پلتفرم های دیگر دیجیتال ایرانسل می باشند که به ترتیب سامانه تبلیغات دیجیتال ایرانسل، سامانه مدیریت و تبادل API و سامانه احراز هویت و امضای دیجیتال ایرانسل می باشند.

 

اپلیکیشن لنز نیز که به صورت تخصصی به ارائه محتوای تصویری ایرانسل می پردازد با بیش از 3.2 میلیون کاربر، جزء برترین سامانه های ارائه محتوای تصویری، به ویژه در حوزه ورزش می باشد. دانا و دانا پلاس نیز سامانه های آموزشی و برگزاری جلسات به صورت آنلاین می باشد که در دوران همه گیری کرونا کمک قابل توجهی به کسب و کارها برای برگزاری کلاس های آموزشی نمود و توانست تعداد کاربران خود را به 1.7 میلیون کاربر افزایش دهد.

علاوه بر آنچه که بیان شد شرکت ویستا و شرکت ویستا مدیا که در زمینه سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و نیز سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوای چند رسانه ای از رشد و توسعه کسب و کارهای دیجیتال حمایت می کنند یکی دیگر از نمونه های بسیار موفق خدمات ایرانسل می باشد.

 

خدمت رسانی ایرانسل به موارد بیان شده خلاصه نشده و این اپراتور تلاش نموده تا در کنار ارائه خدمات ارتباطی و گسترش مناطق تحت پوشش، با انجام فعالیت های گسترده ای از جمله کاهش رد پای کربن، احداث و بازسازی مدارس، اهدای بسته های اینترنت رایگان، توسعه نخستین مرکز ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان، حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا و... به مشترکین خود و آحاد جامعه خدمت رسانی کند.

بر اساس اعلام نتایج مالی در دست حسابرسی، ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا پایان شهریور 1401 معادل 665 هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم و غیر مستقیم به دولت داشته و میزان سرمایه گذاری انجام شده در ایرانسل، از ابتدای فعالیت تا پایان شهریور 1401، بالغ بر 9 میلیارد دلار می باشد.

 

در حال حاضر اپراتور ایرانسل با 54 مرکز خدمات در سراسر کشور، توسعه فروش انواع سیم کارت دائمی ایرانسل و سیم کارت اعتباری ایرانسل بر روی پلتفرم های پر مخاطب، راه اندازی و توسعه سامانه مدیریت موجودی محصولات برای تمامی نمایندگان فروش و توزیع کنندگان، راه اندازی سامانه محاسبه و پرداخت آنی کمیسیون خدمات به نقاط فروش، راه اندازی و توسعه سامانه تحویل سریع محصول به مشتریان در بازه زمانی کمتر از دو ساعت در 14 شهر کشور، اجرای برنامه تامین سیم کارت از تامین سیم کارت از طریق تولید کنندگان داخلی و بومی و تامین 100 درصدی سفارشات بلند مدت از این تامین کنندگان و نیز توسعه دفاتر فروش منطقه ای و انبار فعال به  17 مرکز استان در کل کشور و ... تلاش نموده تا امکان دسترسی راحت و سریع مشترکین به خدمات فروش و پس از فروش را در مناطق شهری و نقاط استراتژیک کشور افزایش دهد.

 

در حوزه فرایند داخلی نیز این اپراتور با حضور گسترده و منظم در نمایشگاه های کار دانشگاه های معتبر و جذب نخبگان برتر از طریق مرکز اشتغال ایرانسل و جذب نخبگان در حوزه های مرتبط با کسب و کار توانسته به عنوان یکی از اولین سازمان ها در ایران گام های موثری در راستای رشد کسب و کار خود بردارد.

البته خدمات و محصولات ایرانسل به مواردی که ذکر شد، خلاصه نشده و این اپراتور مطالعه بر روی نسل ششم تلفن همراه یا 6G را از سال 99 با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تاکید بر بومی سازی این فناوری آغاز نموده است. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این اپراتور مراجعه نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز