قیمت جدید بسته های روزانه اینترنت همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل

بعد از گران شدن تعرفه اینترنت از سوی اپراتورها و تایید نهایی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبیعتا هزینه های این بخش برای کاربران افزایش یافته و آنها تلاش می کنند تا با دقت و حساسیت بیشتری اقتصادی ترین و بهینه ترین بسته را انتخاب نمایند. هرچند که از نظر اپراتورها این افزایش قیمت تفاوت فاحشی با قیمت های قبل از عید نداشته، ولی به نظر می رسد برای مصرف کننده همین تفاوت اندک هم مورد توجه قرار گرفته است.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا بسته های اینترنت روزانه ( یک روزه، سه روزه، هفت روزه و 15 روزه) هر چهار اپراتور همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل را از کوتاه ترین زمان مورد بررسی قرار دهیم:

اینترنت یک روزه

در حال حاضر اپراتور رایتل با ارائه بسته 50 مگابایتی عرضه کننده کوچکترین حجم اینترنتی اپراتورها می باشد که قیمت آن 1،400 تومان می باشد.کمترین حجم اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز 60 مگابایت است که با قیمت 1،600 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

اپراتور ایرانسل علاوه بر بسته 60 مگابایتی یک روزه، بسته 100 مگابایتی یک روزه را نیز به قیمت 2،200 تومان ارائه می کند که در مقام مقایسه رایتل همین حجم را به قیمت 2،000 تومان در اختیار مشترکین خود قرار می دهد. البته کمترین قیمت در عرضه اینترنت 100 مگابایتی به شاتل موبایل تعلق دارد که آن را به قیمت 1،200 تومان و به همراه 100 دقیقه مکالمه درون شبکه ارائه می کند.

بسته 150 مگابایتی تنها از سوی اپراتور همراه اول به قیمت 2،700 تومان عرضه می گردد که مخصوص سیم کارت های اعتباری این اپراتور می باشد. بسته 200 مگابایتی هم برای کاربران ایرانسل با قیمت 3،200 تومان قابل خریداری می باشد.

 

بسته اینترنت یک روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

50 مگابایت

-

-

1/400 تومان

-

60 مگابایت

1/600 تومان ویژه سیم کارت اعتباری 

1/600 تومان

-

-

100 مگابایت

-

2/200 تومان

2/000 تومان

1،200 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه 

150 مگابایت

2،700 تومان ویژه سیم کارت اعتباری

-

-

-

200 مگابایت

-

3/200 تومان

-

-

250 مگابایت

3/600 تومان

-

-

2،900 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه

300 مگابایت

-

3/900 تومان

3/700 تومان

-

400 مگابایت

-

4/500 تومان

-

3/900 تومان

500 مگابایت

4/900 تومان

-

4/700 تومان

-

650 مگابایت

-

-

-

5،400 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه

750 مگابایت

5/900 تومان

5/700 تومان

-

5/500 تومان

1 گیگابایت

6/400 تومان

-

6/200 تومان

5/800 تومان

1/5 گیگابایت

-

7/400 تومان

-

-

2/5 گیگابایت

-

9/400 تومان

-

8/400 تومان

3 گیگابایت

9/900 تومان

-

9/500 تومان

-

5 گیگابایت

-

-

-

17/000 تومان

7 گیگابایت

-

-

-

22/000 تومان

 

 

البته اپراتورها بسته های یک روزه با حجم یک گیگ و بیشتر هم دارند که توسط همه اپراتورها با قیمتی متفاوت ارائه می شود. با توجه به جدول فوق قیمت بسته یک گیگابایت اینترنت یک روزه همراه اول 6،400 تومان، رایتل 6،200 تومان و شاتل موبایل 5،800 تومان می باشد. ایرانسل بسته یک گیگابایتی یک روزه ندارد، ولی در عوض تنها اپراتور ارائه کننده بسته 1.5 گیگابایتی به ارزش 7،400 تومان می باشد.

بسته های 2.5 گیگابایتی یک روزه هم، فقط مخصوص اپراتورهای ایرانسل و شاتل موبایل بوده که به ترتیب به قیمت های 9،400 و 8،400 تومان عرضه می گردد.

اینترنت 3 گیگابایتی هم مخصوص مشترکین اپراتورهای همراه اول به قیمت 9،900 تومان و رایتل به قیمت 9،500 تومان ارائه می شود. شاتل موبایل هم تنها ارائه کننده بسته های اینترنت 5 گیگابایت و 7 گیگابایت یک روزه به قیمت 17،000 تومان و 22،000 تومان می باشد.

آنچه که در جدول فوق بیش از هرچیز جلب توجه می کند، تنوع بسته هایی است که اپراتورها در اختیار مشترکین خود قرار می دهند. بیشترین تنوع در ارائه بسته یک روزه متعلق به شاتل با 9 بسته و کمترین متعلق به رایتل با 6 بسته است. در این بین دو اپراتور پر مخاطب کشور با 8 بسته برای ایرانسل و 7 بسته برای همراه اول عنوان های میانی جدول را در اختیار دارند.

 

اینترنت 3 روزه

با وجود آن که اپراتورها در ارائه بسته یک روزه تنوع بسیار زیادی قائل شدند، ولی به نظر می رسد اینترنت 3 روزه پر طرفدار نبوده و فقط ایرانسل با ارائه 6 بسته در این بخش خوب ظاهر شده است.

 

بسته اینترنت سه روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

150 مگابایت

-

3/500 تومان

33/000 تومان

-

250 مگابایت

-

4/400 تومان

-

-

400 مگابایت

-

5/300 تومان

-

-

750 مگابایت

-

6/700 تومان

-

5/800 تومان

1 گیگابایت

-

-

8/200 تومان

7/000 تومان

1/5 گیگابایت

-

9/000 تومان

-

-

2/5 گیگابایت

-

11/000 تومان

-

10/500 تومان

3 گیگابایت

-

-

11/900 تومان

-

 

اپراتور همراه اول هیچ بسته ای در بازه زمانی 3 روزه ارائه نکرده و رایتل و شاتل نیز هر کدام سه بسته دارند.

ایرانسل بسته های 150، 250، 400 و 750 مگابایتی سه روزه خود را با قیمت های 3،500، 4،400، 5،300 و 6،700 تومان ارائه می کند. بسته های 1.5 و 2.5 گیگابایتی ایرانسل نیز با قیمت های 9،000 و 11،000  تومان در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

اپراتور رایتل بسته 150 مگابایتی خود را به قیمت 3،300 تومان، یک گیگابایتی به قیمت 8،200 تومان و 3 گیگابایتی سه روزه را به قیمت 11،900 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

شاتل موبایل بسته 750 مگابایت سه روزه خود را به قیمت 5،800 تومان، بسته یک گیگابایتی سه روزه به قیمت 7،000 تومان و بسته 2.5 گیگابایتی سه روزه را به قیمت 10،500 در اختیار مشترکین قرار می دهد.

 

بسته های اینترنت یک هفته ای

بسته 300 مگابایتی هفت روزه از سوی سه اپراتور ارائه شده که با قیمت یکسان 5،500 تومان برای مشترکین ایرانسل و همراه اول عرضه شده، ولی تعرفه شاتل برای همین حجم 4،500 می باشد.

بسته 500 مگابایتی هفت روزه هم برای کلیه مشترکین اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل با قیمت تقریبا یکسان 7،000 تومان ارائه شده است. شاتل موبایل در عوض برای مشترکین خود اینترنت 550 مگابایت با قیمت 6،300 تومان در نظر گرفته که به همراه مکالمه نامحدود داخل شبکه عرضه می شود.

اینترنت یک گیگابایتی هفت روزه هم فقط مخصوص مشترکین رایتل به قیمت 9،500 تومان می باشد.

 

بسته های اینترنت یک هفته ای اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

300 مگابایت

5/500 تومان

5/500 تومان

 

4/500 تومان

500 مگابایت

7/000 تومان

7/000 تومان

6/900 تومان

-

550 مگابایت

-

-

 

6،300 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

750 مگابایت

8/300 تومان

8/300 تومان

 

-

800 مگابایت

-

-

 

7،300 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه


10،300 تومان + 3 گیگابایت اینترنت ثابت + مکالمه نامحدود داخل شبکه

1 گیگابایت

-

-

9/500 تومان

-

1/5 گیگابایت

10/900 تومان

10/900 تومان

 

9،900تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

2/5 گیگابایت

13/000 تومان

13/000 تومان

 

12/000 تومان


17،000 تومان + 5 گیگابایت اینترنت ثابت

3 گیگابایت

-

-

13/900 تومان

-

3/5 گیگابایت

-

-

 

15،000 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

4 گیگابایت

16/000 تومان

-

 

-

5 گیگابایت

-

18/000 تومان

 

17/500 تومان

6 گیگابایت

19/500 تومان

-

18/900 تومان

-

20 گیگابایت

-

-

-

60/000 تومان

نا محدود ( مصرف منصفانه 150 گیگابایت )

-

-

50/000 تومان

-

 

بسته های 1.5 گیگابایتی هفت روزه برای مشترکین همراه اول و ایرانسل به قیمت یکسان 10،900 تومان و برای مشترکین شاتل به قیمت 9،900 تومان می باشد. همراه اول دو بسته دیگر هفت روزه با حجم 4 گیگابایت به قیمت 16،000 تومان و 6 گیگابایت به ارزش 19،500 تومان خواهد داشت. پرحجم ترین بسته ایرانسل اینترنت 5 گیگابایت یک هفته ای به قیمت 18،000 تومان می باشد.

در این بین کاربران شاتل موبایل می توانند بسته 5 گیگابایتی خود را با قیمت 17،500 تومان و بسته 20 گیگابایتی هفت روزه به ارزش 60،000 تومان خریداری نمایند.

در ارائه بسته های هفت روزه پرحجم ترین و اقتصادی ترین بسته متعلق به اپراتور رایتل است که مشترکین آن می توانند بسته نامحدود با سیاست مصرف منصفانه 150 گیگابایت را تنها به قیمت 150،000 تومان خریداری کنند.

 

بسته های اینترنت 15 روزه

در این بخش همراه اول تنها اپراتور است که بسته اینترنت 15 روزه ارائه نمی کند. در عوض ایرانسل بیشترین تنوع را در این بخش دارد.

 

بسته های اینترنت 15 روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

400 مگابایت

-

7/000 تومان

-

-

750 مگابایت

-

9/000 تومان

-

8/000 تومان

1/5 گیگابایت

-

11/500 تومان

11/000 تومان

10/200 تومان

2/5 گیگابایت

-

14/500 تومان

-

13/000 تومان

3 گیگابایت

-

-

15/900 تومان

-

3/5 گیگابایت

-

16/500 تومان

-

-

5 گیگابایت

-

18/500 تومان

17/900 تومان

18/500 تومان

20 گیگابایت

-

-

45/000 تومان

-

 

ایرانسل بسته های 400 و 750 مگابایت خود را با قیمت 7،000 و 9،000 تومان در اختیار مشترکین قرار می دهد. بسته های 1.5و 2.5 گیگابایتی 15 روزه ایرانسل نیز با قیمت 11،500 و 14،500 تومان در دسترس است. بسته های 3.5 و 5 گیگابایتی 15 روزه هم برای مشترکین پر مصرف با قیمت 16،500 و 18،500 تومان عرضه می گردد.

رایتل بسته های 15 روزه خود را با حجم 1.5 گیگابایت به قیمت 11،000 تومان شروع می کند، بسته های 3 و 5 گیگابایت رایتل نیز با قیمت 15،900 و 17،900 تومان در دسترس است. پیشنهاد فوق العاده رایتل برای مشترکین پر مصرف بسته 20 گیگابایتی 15 روزه می باشد، به قیمت فقط 45،000 تومان که تنها در اپلیکیشن این اپراتور عرضه می شود.

شاتل موبایل بسته 750مگابایتی خود را به قیمت 8،000 تومان در اختیار مشترکین قرار می دهد. بسته های 1.5 و 2.5 گیگابایتی 15 روزه شاتل نیز با قیمت 10،200 و 13،000 تومان در دسترس مشترکین می باشد. مشترکین پر مصرف شاتل می توانند از بسته 5 گیگابایتی 15 روزه به ارزش 18،500 استفاده کنند.

 نگاهی اجمالی به قیمت بسته های اینترنت ارائه شده از سوی اپراتورها نشان می دهد در مواردی که بسته های یکسان از سوی اپراتورها ارائه میگردد، قیمت تعرفه های رایتل و شاتل موبایل منصفانه تر و اقتصادی تر از بقیه بوده که در برخی موارد تلاش نمودند با ایجاد شرایط خاص بسته هایی منحصر بفردتری در اختیار مشترکین خود قرار دهند. این در حالی است که همراه اول و ایرانسل بالاترین تعرفه ها را در مقایسه با دیگر اپراتورها برای مشترکین خود در نظر گرفته اند. علاوه بر این مقایسه قیمت بسته های ایرانسل و همراه اول نشان می دهد، هیچ رقابتی بین این اپراتورها در اعلام نوع بسته ها و قیمت ها وجود نداشته و به نوعی بعد از افزایش تعرفه ها، فقط یکسان سازی قیمت ها صورت پذیرفته است.

منبع:وبلاگ رندباز

یارانه 15 میلیون ایرانی معادل تبلیغات یک ماه همراه اول

بر اساس گزارش های مالی اپراتور همراه اول در سال 1400 ، این اپراتور حدود 686 میلیارد تومان برای آگهی و تبلیغات هزینه کرده است که با در نظر گرفتن یارانه 45 هزار و 500 هزار تومانی هر ایرانی، هزینه تبلیغات همراه اول در سال 1400 معادل رایانه بیش از 15 میلیون ایرانی در یک ماه بوده است. این رقم که در مقابل هزینه تبلیغات 419 میلیارد تومانی همراه اول در سال 99 رشد قابل ملاحظه ای داشته، در شرایطی بیان شد که این اپراتور مدعی بود، درصورت عدم افزایش تعرفه ها در سال جدید متضرر خواهد شد.

اپراتور همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور در کشور، از بیشترین تعداد مشترک در بین اپراتورها برخوردار است و در حال حاضر تعداد سیم کارت های فعال این اپراتور در بازار ایران از مرز 100 میلیون می گذرد که از این تعداد، حدود 80 درصد سیم کارت ها اعتباری و 20 درصد آنها نیز دائمی می باشد.

با توجه به این که درآمد اصلی همراه اول از طریق مشترکین خطوط سیم کارت دائمی همراه اول و سیم کارت اعتباری همراه اول به دست می آید، بررسی ها نشان می دهد که این شرکت در سال 99 بیش از 17 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال 1400 در مجمع عمومی سالیانه سهامداران همراه اول؛ سود خالص این شرکت در سال 99 رقمی معادل چهار هزار و 335 میلیارد تومان اعلام شده است.

این میزان سود قابل توجه در شرایطی بود که در سال 99، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تخلف چند صد میلیاردی تومانی اپراتورها خبر داده بود و گفته بود: "اپراتورها در ایران به مبلغ 600 میلیارد تومان گران فروشی کرده اند." گزارش های سال مالی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که بر اساس آن مالیات پرداخت می کردند، نشان می داد که این دو اپراتور با وجود سودهای هنگفت، برای کسب سود بیشتر تعرفه های خود را افزایش داده بودند، به همین خاطر آذری جهرمی  از ارسال پرونده گرانفروشی و تخلف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به شعبه تعزیرات خبر داد که البته تا کنون خبر جدیدی از آن در دسترس نیست.

آنچه قابل تامل و تعمق است ابرام و پافشاری اپراتورها به گران شدن تعرفه اینترنت قبل از شروع سال جدید می باشد. پیش از آغاز سال 1401 اپراتورها اعلام کرده بودند که با تعرفه های ثابت دیگر امکان فعالیت نداشته و خواستار افزایش 100 درصدی تعرفه اینترنت در سال جاری شدند. آنها در حالی ادعا می کردند در صورت عدم تغییر تعرفه ها ضرر خواهند کرد که رقم سود یک سال آنها نجومی و هنگفت برآورد شده بود.

البته این ادعا زمانی که در مقابل هزینه تبلیغات اپراتور همراه اول در سال 1400 قرار می گیرد کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، زیرا منطقی نیست شرکتی که زیانده می باشد، رقمی چنین بزرگ را صرف هزینه های تبلیغات خود نماید. این ادعاها زمانی عجیب تر خواهد شد که هزینه بخش تبلیغات اپراتور همراه اول در سال 1400 روند صعودی داشته و نسبت به سال 99 رشد 66 درصدی را نشان می دهد.

 ادعای اپراتورها در خصوص متحمل شدن ضرر مالی به خاطر ثابت ماندن تعرفه ها در سال 1400، باعث شد تا در نهایت در 25 فروردین ماه 1401 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با درخواست افزایش تعرفه ها موافقت کند و وعده دهد که گرانی بسته های اینترنت را جبران خواهد کرد. البته پیش از این نیز ابراهیم رئیسی در شعارهای خود وعده اینترنت رایگان برای گروه های کم درآمد را مطرح کرده بود.

تجربه مردم نشان می دهد که وعده ها و شعار های انتخاباتی، که اغلب در فضای رقابتی انتخابات بیان می شود، فاقد هر گونه برنامه ریزی اصولی و بنیادی بوده و دولت ها معمولا تلاشی در راستای تحقق آنها نخواهند کرد. به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید که آیا اپراتورها حاضرند کمی از سود میلیاردی خود در جهت رفاه اقشار کم درآمد جامعه بگذرند و وعده جبران گرانی بسته ها محقق خواهد شد یا نه؟

منبع:وبلاگ رندباز


فناوری جدید اپل،شارژر 35 واتی مجهز به دو درگاه USB-C

کمپانی اپل که در طول این سال ها ثابت کرده در عرصه تولید محصولات و به کارگیری فناوری های به روز می تواند داعیه دار اولین های بازار باشد، این بار نیز قرار است با یک فناوری جدید و منحصر بفرد جهان را شگفت زده کند.

همیشه قبل از رونمایی از محصولات و تولیدات شرکت ها شایعات زیادی از گوشه و کنار در مورد تجهیزات و فناوری محصولات شنیده می شود که به نوعی از جذابیت های دنیای فناوری به شمار می آید. به نظر می رسد این بار نوبت محصول جدید شرکت اپل است و خبرها حول و حوش فناوری جدید این شرکت می چرخد.

در خبرها آمده که اپل به زودی قرار است یک شارژر 35 واتی مجهز به دو درگاه USB-C را که احتمالا از فناوری گالیم نیترید ( Gan ) بهره می برد، روانه بازار نماید.

البته اپل پیش از این به همراه مک بوک پرو 16 اینچی، یک آداپتور 140 واتی مجهز به این فناوری را عرضه کرده است، بنابراین این محصول اولین شارژر تولید شده با فناوری Gan نخواهد بود، ولی این محصول جدید قطعا اولین شارژر مجهز به دو درگاه USB-C این کمپانی خواهد بود.

این احتمال هم وجود دارد که این شرکت بخواهد این شارژر را به همراه نسخه ارتقا یافته ای از شارژر مگ سیف  Duo  عرضه کند. این شارژر نه تنها به کاربران این امکان را می دهد که گوشی های آیفون و اپل واچ را به طور همزمان شارژ کنند بلکه به اپل کمک می کند تا با بهره مندی از این فناوری محصول جدید خود را به ابعاد کوچکتری طراحی و روانه بازار کند.

در توضیحات این شارژر آمده که مجموع خروجی دو درگاه این شارژر برابر با 35 وات است و نه برای هر درگاه به طور مجزا و در حالت های زیر می توان از آنها استفاده کرد:

 20VDC/1.75 A و 9VDC/3A، 15VDC/2.33A و 5VDC/3A

با توجه به این که اسناد مربوط به شارژر 35 واتی جدید اپل لحظاتی پس از قرار گرفتن در وب سایت اپل حذف شدند، در حال حاضر نمی توان در مورد زمان دقیق عرضه این محصول اظهار نظر کرد.

البته شاید این محصول هرگز به بازار عرضه نگردد ولی با استناد به اطلاعاتی که تا کنون از این محصول به دست آمده، می توان گفت این تکنولوژی این فرصت را به کار بر می دهد تا با این آداپتور، یک گوشی آیفون 13 پرو مکس به همراه اپل واچ، یا یک مک بوک ایر جدید با اپل واچ، یا دو آیپد و یا دو آیفون را به طور هزمان شارژ کنند

منبع:وبلاگ رندباز.


ارائه اینترنت رایگان، سیاستی تکراری و شکست خورده

زندگی در دنیای مدرن امروزی بدون اینترنت عملا غیر ممکن است، انجام کلیه کارهای شخصی و اداری مانند امور بانکی، آموزشی، بیمه، پرداخت قبض و خرید شارژ همه و همه به دنیای بی نهایت اینترنت وابسته است. به همین خاطر هزینه های این بخش باید به عنوان جزء لاینفک هزینه های خانوار در نظر گرفته شود.

چند روزی است که از همه جا خبرهایی مربوط به گرانی اینترنت شنیده می شود، که با وجود محاسبه رسانه ها و توجیه مسئولان، فقط نشان از بدتر شدن اوضاع و بیشتر شدن هزینه های این بخش خواهد داشت. با وجود آن که هنوز فکر اساسی و بنیادی برای زیرساخت ها و مساله پهنای باند و سرعت و کیفیت اینترنت؛ چه ثابت و چه همراه؛ نشده است، قیمت ها را افزایش دادند و امیدوارند با گران کردن اینترنت در این بخش اتفاقی فوق العاده رخ داده و ناگهان همه چیز عوض گردد. در این بین طرح صیانت از اینترنت نیز فرمول شتاب زده ای است که مشخص نیست آیا در فضای کنونی راهبردی است یا مشکل افزا؟!!

نعناکار در این خصوص می گوید: "افزایش قیمت اینترنت دو نکته دارد: یکی این که باز بر می گردد به شبکه ملی اطلاعات. اگر واقعا شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده باشد و تفکیکی تعرفه صورت بگیرد ما هم شاهد کیفیت خوب خدمات هستیم، هم قیمت پایین تعرفه. ولی متاسفانه به این علت که این تفکیک در لایه های زیرساختی درست انجام نشده، مردم مجبورند قیمت اینترنت گران شده را بپردازند و پهنای باند هم که به هر دلیلی تامین نشده از مبادی بین المللی در واقع گیت وی اصلی و کیفیت هم یک چیز محسوسی نمی بینند که تغییر کرده و بهتر شده باشد و فشار مضاعفی به مردم وارد می شود."

بر اساس تفکیک تعرفه؛ زمانی که کاربران از شبکه ملی اطلاعات استفاده می کنند؛مثلا وقتی از اپلیکیشن ها بانک ها، مدارس و ادارات دولتی استفاده می شود، نباید هزینه بالایی بپردازند. ولی از آن جهت که در حال حاضر هیچ مرجعی وجود نداشته که مشخص کند ارتباطات کاربران بر روی شبکه ملی است یا شبکه بین الملل، مشترکین مجبور به پرداخت هزینه های نامشخصی هستند که هیچ پاسخی برای آن پیدا نمی شود.

نعناکار در ادامه در خصوص محاسبه یکسان ترافیک داخلی و خارجی می گوید : "تامین کنندگان اینترنت می گویند این طور نیست که تعرفه این دو یکسان باشد. اما سنجه ای ندارید، مثلا شما با موبایلت به اینترنت وصل می شوی و بانکت را چک میکنی، کارت به کارت می کنی یا بیمه ماشین تمدید می کنی یا سوابق بیمه تامین اجتماعی را نگاه کنی، هیچ جا به تو نمی گویند این ارتباطات الان روی کدام شبکه انجام می شود؟ روی شبکه ملی یا شبکه اینترنت. اگر روی ملی است قیمتش چند است؟

فرمولی که ارائه کرده اند که یک سوم قیمت است، چطوری محاسبه می شود. یعنی اگر قبض دیتایت را بگیری این تفکیک معلوم نیست که چند گیگ یا مگ آن روی شبکه ملی آمده و کدام روی شبکه اینترنتی. لذا مجبوری از همراه اول یا ایرانسل یا نت خانگی پکیج کامل اینترنت را بخری. شاید من بخواهم فقط شبکه ملی بخرم. من ماهی 500 هزار تومان می دهم ؛ولی کلا کارم روی شبکه ملی است و به اینترنت کاری ندارم. این تفکیک وجود ندارد و این پولی که مجبوری برای شبکه اینترنت بدهی معمولا چندین برابر است و تفکیکش هم شفاف نیست.

از نظر قضایی ما نمی توانیم تفکیک کارشناسی داشته باشیم با ادله متقن و بگوییم پولی که بابت ارتباطات دادی کجا خرج شده. به شما هم خیلی این اجازه را نمی دهند که خودت انتخاب کنی، کما این که این انتخاب در خیلی از کشورها وجود دارد، مثلا من یک مدرسه دارم و مدرسه ام هم فقط از شبکه ملی استفاده می کند."

بنابراین با توجه به این که تفکیکی از سوی مراجع ذیربط صورت نپذیرفته، کاربر همواره در سردرگمی خواهد بود و مجبور به پذیرفتن هر چیزی است که اعلام می گردد .

 

آیا فضای رقابتی بین اپراتورها وجود دارد؟

از نظر تئوری اپراتورها دولتی نبوده و فضای رقابتی ای که بین آنها وجود دارد باعث میگردد تا بسته ها و طرح های مقرون به صرفه ای نصیب مشترکین گردد.

نعناکار درباره شبهه وجود انحصار در ارائه خدمات اینترنتی می گوید:

"این نکته به تحقق میدانی نیاز دارد. ما هیچ اپراتور خصوصی نداریم واقعا. ممکن است روی کاغذ باشد ولی سهامداری را نگاه کنی و مجامع را، دولتی طور هستند. رقابتی ندارند، بیشتر بازار را تقسیم می کنند. این با رقابت کردن فرق دارد. چند سال پیش آمدن این کار را بکنند.

پروانه های ام وی آن اورا زدند. 23 یا 24 پروانه دادند که بتوانند فضای رقابتی را گسترش دهند داخل کشور. چنید سیم کارت و اپراتورهای همراه آمدند مثل کیش، سامان و آپ تل و ... ولی این طرح شکست خورد. چون خود ام آن اوها رقابت بین خودشان را تشدید کردند.

اجازه نمی دهند به لایه های پایین ام وی آن او برسد. او هم که می خواهد رقابت کند، وقتی می بیند بازار یک بازار غیر رقابتی است و بخش خصوصی نیست، تقسیم می کند. این باعث می شود اینها همیشه از ان بالا یک دلی می کنند. لذا هیچ وقت شما نمی توانید در این بازار فعلی انتظار داشته باشید که یا رقابت شکل بگیرد یا منجر به کاهش هزینه شود.

این اتفاق هیچ وقت نمی افتد. بهترین شرایط این است که قیمت های اپراتورها با هم سینک و یکسان شد. این که بخواهد کاهش پیدا کمد، امکان ندارد."

 

سرویس اینترنت رایگان، راهکاری شکست خورده

بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اینترنت رایگان به طبقات کمتر برخورداری که ماهیانه کمتر از دو گیگ مصرف می کنند، اختصاص می یابد.

نعناکار در خصوص این خبر هم گفت : "من در جزئیات این صحبت نیستم، باید ببینم دو گیگ از چه را می گوید.

دو گیگ اینترنت را می گوید یا دو گیگی را می گوید که مخلوط با شبکه ملی است یا دو گیگ شبکه ملی است. بله، خیلی از افراد در خانه فیلیمو و نماوا می بینند.

این باید شبکه ملی باشد دیگر، باید ببینیم الان کسی که اشتراک می گیرد و پول اینترنت می دهد و نماوا و فیلیمو می بیند، دارد پول چه چیزی را می دهد؟ بخشی پول اشتراک خدمات را می دهد و بخشی پول پهنای باند و بخشی ترافیک. آیا واقعا اینها تفکیک شده؟

نکته دوم این که به نظرم سوبسید دادن کلا این مدلی غلط است. ماده سه قانون تجارت الکترونیکی می گوید: وقتی می خواهی قانون تصویب کنی؛ باید به این مصوبات بین المللی نگاه کنی تا شما در نظام بین الملل با ارتباطات و دیتا هماهنگ باشی. نمی شود جزیره جدا باشی. ما پرکتیس این مدلی نداریم که دولتی بیاید، بگوید من این مدلی فلان تومن بایت فلان مساله می دهم. بلکه می گوید: من کف هزینه و کف ارتباطات و کف کیفیت را تضمین می کنم."

در دوره های پیشین هم اپراتورها تجربه اختصاص اینترنت رایگان به اقشار مختلف مانند معلمان، طلاب، اساتید و ... داشته اند و تلاش می کردند تا مشکلات گرانی اینترنت را کمی کم رنگ تر جلوه بدهند. به نظر می رسد این مساله که در آن زمان هم مانند مانند مسکن عمل می کرد، خیلی کارگشا نبود و در جهت رفع مشکلات تاثیر خاصی نداشت.

از آنچه گفته شد می توان دریافت مساله زیر ساخت ها و تفکیک هزینه های اینترنت معضلی بنیادی است که احتیاج به برنامه ریزی و مدیریت حساب شده خواهد داشت تا بتواند شریط را بهبود بخشیده و در دراز مدت کارگشای هزینه های اینترنت خانوارها گردد.

منبع: وبلاگ رندباز

آیا بالاخره اینترنت پر سرعت 5G در کشور فراگیر خواهد شد؟

اینترنت 5G، فناوری مدرنی است که در حال حاضر تقریبا در همه کشورهای جهان از آن استفاده شده و شرکت های سازنده گوشی های هوشمند نیز تلاش می کنند تا کلیه محصولات جدید خود را در حالی به بازار عرضه کنند که از این فناوری پشتیبانی می کند.

امکانات فوق العاده و ویژگی های منحصر بفرد اینترنت 5G سبب شده که این نسل خیلی زود جایگزین اینترنت نسل 3 و 4 گردد. کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده می نمایند، معترفند که این تکنولوژی اصلا قابل قیاس با اینترنت 3G و 4G نبوده و تمامی جنبه های زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد. از مهم ترین مزایای این اینترنت که باعث فراگیری و محبوبیت این تکنولوژی نیز گشته؛ سرعت بارگذاری و بارگیری اطلاعات، کاهش تاخیر و افزایش تعداد وسایل متصل به اینترنت می باشد.

با توجه به این که در اینترنت نسل پنجم سرعت دانلود تا 20 برابر افزایش یافته و میزان تاخیر در انتقال داده ها نسبت به نسل چهارم اینترنت 10 برابر کاهش می یابد، سوال اینجاست چرا هنوز این فناوری در کشور ما فراگیر نشده است؟

پیش تر از این اعلام شده بود که همراه اول، اپراتوری است که در راه اندازی این تکنولوژی در کشور پیش قدم شده است. در خبرها نیز آمده بود: سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و به زودی مبین نت اینترنت 5G را به خدمات خود اضافه خواهند کرد.

به نقل از شایان فرخ یار، مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین نت، این شرکت در صدد است تا با همکاری و همراهی همراه اول اینترنت نسل پنجم را تا مرداد ماه سال 1401 آغاز کند. بعد از تصویب هیات مدیره مبین نت، در صورت تامین منابع، این شرکت در تلاش است تا ظرفیت بیشتری را در قالب سرویس های مختلف ایجاد کند که برای رسیدن به آن لازم است 30 تا 35 درصد از شبکه خود را بهبود ببخشد.

فرخ یار، وارد شدن اینترنت 5G به کشور را وابسته به افزایش تعرفه های اینترنت می داند و در مورد آن می گوید:" تا پیش از این که افزایش قیمتی در کار نبود، برای اپراتورها نیز توجیه اقتصادی برای وارد کردن تکنولوژی 5G به کشور وجود نداشت. با تغییراتی که در تعرفه های اینترنت به وجود آمده است، ممکن است اینترنت بخش ثابت (ADSL ) نیز اقدام به وارد کردن اینترنت نسل پنجم و بی سیم کنند. زیرا هنوز بخشی از فرکانس نسل پنجم خالی است.

ایشان در خصوص میزان پوشش دهی نسل پنجم اینترنت شرکت مبین نت بیان داشتند :" مبین نت فعلا تنها تعدادی از مناطق را تحت پوشش 5G قرار می دهد. چرا که مودم های این تکنولوژی بسیار گران هستند. به عنوان مثال هر مودم 200 تا 2500 دلار قیمت دارد."

طبیعتا با قیمت گران این مودم ها، قیمت بسته های این اینترنت نیز بسیار گران خواهد بود. فرخ یار درباره قیمت اینترنت نسل پنجم گفت:" زمانی که اینترنت 5G وارد کشور شود، قیمت بسته های نامحدود آن کمتر از 500 هزار تومان نیست."

البته در حال حاضر سایت های محدودی توسط شرکت های بزرگ مخابرات ایران در شهرهای تهران، مشهد و کیش راه اندازی شده که این فرصت را به عموم مردم می دهد تا از این ویژگی منحصر بفرد استفاده کنند، سوال اینجاست که چه زمانی نسل پنجم اینترنت برای تمامی کاربران در کشور فعال خواهد شد؟

بر اساس اعلام کارشناسان برای گسترش اینترنت 5G مهمترین مساله آماده سازی زیر ساخت های این فناوری می باشد که این امر منوط به پیشرفت در دو حوزه شبکه و گوشی های هوشمند می باشد.

با توجه به این که بر اساس اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات رادیویی که در واکنش به اخبار گرانی اینترنت پیش تر از این منتشر شده بود، لازم است اپراتورها بخش عمده درآمد حاصله از این سه برابری قیمت ها را صرف توسعه شبکه و زیر ساخت ها کنند، قطعا پیشرفت در این حوزه و آماده سازی زیر ساخت های لازم در دستور کار اپراتورها خواهد بود و به زودی باید شاهد تحقق برنامه های از پیش برنامه ریزی شده آنها در جهت توسعه زیر ساخت ها و آنتن های جدید باشیم.

علاوه بر این استفاده از اینترنت نسل پنجم فقط از طریق گوشی هایی امکان پذیر است که این فناوری را پشتیبانی می کنند که در حال حاضر تقریبا تمام گوشی های جدید برندهای مختلف مجهز به این فناوری می باشند و افراد می توانند با تهیه یک گوشی هوشمند مدرن به راحتی از این تکنولوژی بهره مند گردند.

یکی از کارشناسان این حوزه دلیل عدم پیشرفت 5G را انحصار و بسته بودن فضای واردات گوشی در کشور دانسته و در این زمینه می گوید: "صاحبان کسب و کار و فعالان در این صنعت، تمایل نداشتند که گوشی های 5G زودتر از گوشی هایی که در انبار دارند، وارد کشور بشود تا مردم بتوانند از قابلیت های آن استفاده کنند. به هر حال هنوز در بازار و انبارهای تاجران گوشی های هوشمند، موبایل های 4G وجود دارد. آنها باید درآمد و سود خودشان را از بازار ببرند تا بستر و پلتفرم جدید 5G وارد کشور شود.

با توجه به گفته های این کارشناس یکی از مهمترین دلایل عدم فراگیری تکنولوژی 5G در این یک سال اخیر، انحصاری بودن فضای واردات گوشی های هوشمند می باشد که انتظار می رود برای ایجاد تغییر در این فضا نیز اقدامات اساسی و مهم صورت پذیرد.

البته باید در نظر گرفت به دلیل بروز بودن این تکنولوژی، گوشی های هوشمندی که از این فناوری پشتیبانی می کنند گران بوده و کاهش قدرت خرید مردم در این سال های اخیر اجازه خرید تلفن های همراه گران را نمی دهد

منبع: وبلاگ رندباز