راحت ترین روش های رجیستر کردن گوشی هوشمند

طرح رجیستری گوشی های هوشمند با هدف مدیریت بازار و جلوگیری از قاچاق گوشی نخستین بار از تاریخ 14 آذر ماه سال 96 با مشمول شدن برند آیفون، اولین فاز اجرایی خود را آغاز کرد. بعد از اجرایی شدن این طرح، خریداران گوشی هوشمند نو و قانونی موظفند در حضور فروشنده و از طریق کد فعال سازی همتا، دستگاه خریداری شده را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایند. خریداران گوشی دست دوم نیز حتما باید فرایند انتقال مالکیت را به طور کامل انجام داده و گوشی هوشمند جدید را برای سیم کارت خود با مراجعه به سامانه همتا فعال سازی کنند. البته لازم است خریداران قبل از خرید گوشی دست دوم، از سامانه همیاب استعلام گرفته و از سرقتی نبودن و رجیستری گوشی مطمئن گردند.

بر اساس این طرح، دستگاه هایی که قبل از تاریخ رجیستری در شبکه فعال بودند ( معروف به دوره رویت ) به عنوان دستگاه قانونی شناخته می شوند. بنابراین دستگاه هایی که در دوره رویت سابقه ای از فعالیت آنها در شبکه وجود داشته، بر اساس این طرح کاملا مجاز شناخته شده و احتیاج به فعال سازی نداشته و می توانند از شبکه های اپراتوری فعال در کشور استفاده نمایند. ولی اگر صاحبان این دستگاههای مجاز قصد فروش گوشی هوشمند خود را داشته باشد، ابتدا باید از طریق" فرایند افزودن"، دستگاه را تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود درآورده و سپس از طریق فرایند" انتقال مالکیت"، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

پیامد های عدم فعال سازی گوشی هوشمند توسط خریدار:

 

•    آنتن دستگاه بعد از مدت کوتاهی قطع شده و گوشی هوشمند خریداری شده عملا بلا استفاده خواهد بود .

•    در صورت عدم رجیستری امکان سوء استفاده از شناسه دستگاه ( IMEI ) وجود داشته و مسئولیت عواقب ناشی از آن بر عهده خریدار می باشد.

•    کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه ، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته می شود و خریدار دستگاه که برای فعال سازی اقدام نکرده، متضرر اصلی این سهل انگاری خواهد بود.

برای انجام فرایند فعال سازی گوشی هوشمند، داشتن کد فعال سازی همتا الزامی است. کد فعال سازی همتا یک کد 6 رقمی است که با صفر شروع نمی شود. 

 

نحوه دسترسی به این کد از راه های ذیل امکان پذیر می باشد:

 

•    کد فعال سازی بر روی جعبه یا کارت گارانتی دستگاه های نو و قانونی قابل رویت است.

•    برای دستگاه های دست دوم، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA برای خریدار ارسال می گردد.

•    برای دستگاه های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تائید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد.

در خصوص کد فعال سازی به چند نکته کوچک اما مهم توجه کنید:

1.    کد فعال سازی یک کد یک بار مصرف است و بعد از فعال سازی دیگر قابل استفاده نیست.

2.    کد فعال سازی به هیچ وجه هزینه ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

خریداران گوشی های هوشمند توجه داشته باشند؛ در صورتی که در حین خرید یا بعد از آن متوجه شدند، دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی بوده و یا فروشنده به کد فعال سازی دستگاه دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده عودت دهند.

بعد از بدست آوردن کد فعال سازی، با استفاده از راه های زیر نسبت به فعال سازی گوشی هوشمند اقدام نمایید:

 

    فعال سازی گوشی هوشمند با کد فعال سازی همتا #7777*

 

1.    برای این کار لازم است با شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی دستگاه با آن را دارید کد دستوری #7777* شماره گیری نمایید.

2.    در منوی باز شده عدد 2 را برای شروع فرایند فعال سازی وارد نمایید.

3.    سپس شماره 15 رقمی شناسه ( IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، بدون هر گونه علامت ممیز،خط تیره ، ویرگول و... وارد نمایید. ( شناسه را بر روی جعبه، پشت دستگاه، پشت باتری و یا با شماره گیری کد دستوری #06#* پیدا کنید. )

4.    در این قسمت شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی گوشی با آن سیم کارت را دارید، وارد نمایید.

5.    در این بخش کد فعال سازی همتا را که یک کد 6 رقمی است، وارد نمایید.

6.    سپس پیغامی خواهید دید که در آن شناسه و شماره سیم کارتی که وارد نموده اید را مشاهده می کنید. در صورت درست بودن گزینه 1 را انتخاب و تائید نمایید.

7.    در پایان پیغام فعال سازی موفق دستگاه با شناسه مربوطه، برای شماره سیم کارت ارائه شده ارسال می گردد. این پیغام به صورت پیامک به شماره شما نیز ارسال می گردد.

 

    فعال سازی گوشی در سامانه همتا

 

1.    ابتدا برای فعال سازی به سامانه همتا به آدرس www.hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. برای این کار می توانید در سامانه ثبت نام کنید و سپس با استفاده از کد ملی وارد سامانه شوید.

2.    در پنل سمت راست سامانه، گزینه " فعال سازی تلفن همراه " را انتخاب کنید.

3.    در پنجره روبرو شماره تلفن همراهی که قصد فعال سازی گوشی را با آن دارید را وارد نمایید.

4.    سپس شماره شناسه ( IMEI ) و کد فعال سازی همتا را وارد نمایید.

5.    در پایان دکمه فعال سازی و تایید اطلاعات را انتخاب کنید تا دستگاه شما فعال گردد.

 

    فعال سازی گوشی با اپلیکیشن همتا

 

1.    ابتدا اپلیکیشن همتا را از کافه بازار یا سایت همتا دانلود و نصب کنید.

2.    وارد اپلیکیشن همتا شوید و شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.

3.    کد نصب برنامه که به شماره شما ارسال شده است را نیز وارد کنید.

4.    اکنون وارد پنل خود در اپلیکیشن همتا شده اید، گزینه فعال سازی تلفن همراه را انتخاب کنید.

5.    شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی دستگاه با آن را دارید را وارد نمایید.

6.    سپس شناسه (IMEI) دستگاه را وارد نمایید.( برای این کار می توانید شناسه را به صورت دستی وارد کنید و یا با انتخاب دکمه" شناسه دستگاه من"، شناسه دستگاهی که با آن از این اپلیکیشن استفاده می کنید را انتخاب کنید. البته امکان اسکن کد QR مربوط به شماره IMEI از روی برچسب پشت گوشی و یا کارتن دستگاه نیز وجود دارد. )

7.    در این قسمت کد فعال سازی را وارد کنید. 

8.    سپس پیغامی برای شما به نمایش در خواهد آمد که در آن شناسه و شماره سیم کارت وارد شده؛ دیده می شود. با تایید این اطلاعات مراحل فعال سازی دستگاه پایان می یابد.

در صورتی که دستگاه شما دو یا چند سیم کارته باشد، فقط کافیست با استفاده از کد فعال سازی درج شده روی کارت گارانتی شناسه، یکی از اسلات ها ( محل سیم کارت ) را فعال نمایید. با فعال سازی یک شناسه، اسلات های دیگر به صورت خودکار فعال خواهند شد.

در تمامی این روش ها، پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه ( IMEI ) فعال شده برای سیم کارت فعال کننده پیامک می شود. در صورت عدم مطابقت بین شناسه ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی با شناسه دستگاه، حتما این مغایرت را با شماره 096366 در میان بگذارید.

منبع: وبلاگ رندباز

عرضه شماره های جدید سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل در بازار

این روزها که بیش از سی سال از عرضه اولین سیم کارت های همراه اول در کشور می گذرد، پیشرفت های حاصل شده در این عرصه چشمگیر و قابل ملاحظه بوده است. ورود اپراتورهای مختلف با عرضه سیم کارت های متنوع، رقابت برای کسب بازار سیم کارت در کشور را روز به روز سخت تر کرد. اپراتورهای فعال در هر برهه تلاش کردند تا با خلاقیت، خدمات خود را متمایزتر از دیگر رقبا با سرعت و کیفیت بهتری در اختیار مشترکان قرار داده و بدین ترتیب سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کنند.

در این بین شرکت توسعه ارتباطات همراه شاتل با نام تجاری"شاتل موبایل" که به عنوان عضو جدید خانواده بزرگ شاتل با ارائه خدمات و راهکارهای ارتباطی نواورانه، فعالیت های خود را در بازار خدمات ارتباطی همراه در کشور آغاز کرده بود، توانست با ارائه خدمات خاص و متمایز خود به خوبی اعتماد کاربران را جلب کرده و از آنها کاربرانی وفادار بسازد.

از سال 94 تا کنون شاتل موبایل به عنوان اپراتور نسل جدید تلفن همراه با پوشش سراسری3G و 4Gو پیش شماره 0998 ، سیم کارت های هوشمند خود را با پیش شماره 099810 ،099811 ،099812 ،099813 ،099814 و 099815 در اختیار علاقمندان قرار داد. در حال حاضر جدیدترین خبر بر اساس اعلام روابط عمومی شاتل موبایل این است که این اپراتور رنج جدید سیم کارت های هوشمند خود را با کد های 099816 و 099817 روانه بازار کرده است.

سیم کارت های هوشمند این اپراتور ، تنها سیم کارت هایی هستند که ضمن پاسخگویی به نیازهای ارتباطی کاربران اعم از اینترنت همراه، مکالمه و پیامک؛ امکان اتصال خودکار به شبکه رادیویی اپراتورهای اصلی یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل را برای مشترکین خود فراهم کرده است. در این عرصه شاتل با کیفیت ترین شبکه رادیویی در هر منطقه را به صورت کاملا هوشمند با تحلیل مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی مشترکین در اختیار کاربران قرار می دهد. دسترسی به این امکانات کاملا خودکار و بدون نیاز به تنظیم و یا نصب اپلیکیشن اضافه صورت می گیرد.

البته این اپراتور در اقدامی جدید؛ راهکار انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان را نیز به این قابلیت اضافه کرده است. این امکان که با هدف بهبود عملکرد و توسعه قابلیت های سیم کارت هوشمند شاتل موبایل صورت پذیرفته به مشترکان اجازه می دهد تا با شماره گیری کد دستوری #8*1* از وضعیت اتصال شبکه رادیویی میزبان سیم کارت خود مطلع شده و یا با تغییر شبکه رادیویی میزبان خود، از میان هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور، شبکه میزبان مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

علاقمندان به خرید سیم کارت های هوشمند شاتل می توانند با مراجعه حضوری به بیش از 4000 مرکز فروش و خدمات پس از فروش این اپراتور در سراسر کشور نسبت به این امر اقدام نمایند. البته امکان انتخاب شماره مورد نظر و خرید غیر حضوری با مراجعه به فروشگاه اینترنتی شاتل موبایل به آدرس www.shatelmobile.ir و یا از طریق تماس با شماره 09981000000 به صورت 24 ساعته با کارشناسان فروش سیم کارت شاتل موبایل نیز برای علاقمندان فراهم شده است.

منبع:وبلاگ رندباز


کاهش مکالمات رومینگ ملی

اپراتور همراه اول در حال حاضر به عنوان اولین و قدیمی ترین اپراتور؛ از بیشترین پوشش دهی شبکه در سطح کشور برخوردار است و مشترکان این اپراتور، می توانند از خدمات این اپراتور در تمامی نقاط تحت پوشش استفاده نمایند. بعد از همراه اول اپراتورهای ایرانسل و رایتل به ترتیب مقام های دوم و سوم را در آنتن دهی تلفن همراه از آن خود کردند و تلاش می کنند تا بهترین خدمات را در بیشترین نقاط را به کاربران خود ارائه کنند.

در راستای رفاه حال مشترکین، برای اولین بار در سال 93 رومینگ ملی در بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل برقرار شد. هدف از اجرای این طرح این بود که چنانچه در منطقه ای، سیم کارت متعلق به یک اپراتور آنتن نداشت، مشترک بتواند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، بهره مند گردند. اجرایی شدن این طرح بین سه اپراتور تلفن همراه و دو اپراتور روستایی تا سال 97 به طول انجامید. در حال حاضر مشترکان کلیه اپراتورها به راحتی از طرح رومینگ ملی استفاده می کنند و از یک مکالمه پایدار و ارتباط مستمر لذت می برند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آماری از آخرین مکالمات انجام شده از طریق رومینگ ملی منتشر کرده است که در جدول ذیل آمده است:

 

تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی به تفکیک اپراتور تا پایان سه ماهه سوم سال 1400

 

اپراتور میهمان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میهمان

همراه اول

ایرانسل

رایتل

همراه اول

-

2،210،205

0

ایرانسل

12،043،149

-

0

رایتل

3،897،577

2،740،292

-

 

بر اساس این آمار در سه ماهه سوم سال 1400، در مجموع 20 میلیون و 891 هزار و 323 مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته است که بیشترین میزبانی طبق انتظار متعلق به همراه اول و کمترین آن به رایتل تعلق دارد.

طبق آمار منتشر شده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رومینگ ملی در سه ماهه دوم سال 1400 ، 22 میلیون بوده است که اگر با سه ماهه سوم سال مقایسه شود، با کاهش دو میلیونی تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی مواجه هستیم.

منبع: وبلاگ رندباز


بدون دسترسی به سیم کارت، مالکیت گوشی رجیستری را منتقل کنید!

بعد از اجرایی شدن طرح رجیستری، اگر دستگاهی رو خریداری کنید و از فروشنده انتقال کامل مالکیت را نگیرید و آن را برای سیم کارتتان فعال نسازید، در صورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، آنتن دستگاه قطع شده و شما متضرر خواهید شد.

پس لازم است برای انتقال دستگاه ریجستری شده، دستگاه از ابتدا تحت مالکیت قطعی سیم کارت شما قرار گیرد. حال سوال اینجاست اگر مالک اول دستگاه در دسترس نبود و یا به هر دلیلی سلب مالکیت شده بود ، چه باید کرد؟

با توجه به اعلام کارشناسان سامانه همتا، فرایند انتقال مالکیت صرفا از طریق سیم کارت مالک امکان پذیر خواهد بود. برای این کار ابتدا به اپراتور مربوط مراجعه کرده و سیم کارت را تهیه نمایید. اگر امکان صدور سیم کارت برای اپراتور وجود نداشته و سیم کارت تخلیه شده، صفحه بازیابی اطلاعات سیم کارت واگذار شده به آدرس http://hmti.ir/15 را مطالعه فرمایید.

در غیر این صورت مالک سیم کارت از اپراتور مربوط در خصوص تخلیه سیم کارت پیگیری نماید. اگر اپراتور تخلیه سیم کارت را تایید نمود، مالک از اپراتور نامه رسمی مبنی بر تخلیه سیم کارت دریافت کرده و با مراجعه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این موضوع را پیگیری نماید.

 

بعد از آن که مشکل مالک اول سیم کارت مرتفع شد، فرایند انتقال مالکیت دستگاه رجیستری شده به سه روش زیر امکان پذیر است :

 

·        اپلیکیشن همتا

·        سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir

·        کد دستوری #777*

 

در اینجا مراحل انجام فرایند انتقال مالکیت دستگاه، با استفاده از کد دستوری #777* بیان می شود:

 

1.     مالک دستگاه باید با سیم کارت خود کد دستوری #777* را شماره گیری کرده و گزینه تماس را انتخاب نماید.

2.     در صفحه پیش رو گزینه 3 یعنی انتقال مالکیت رو انتخاب کنید.

3.     در این بخش پیغامی می بینید که شناسه (IMEI) تحت مالکیت سیم کارت را نمایش می دهد. دقت نمایید عدد شناسه مربوط به دستگاهی باشد که قصد انتقال مالکیت آن را دارید. ( اگر هیچ شناسه ای نمی بینید ، گزینه افزودن دستگاه را یعنی 0 را انتخاب کنید و شناسه 15 رقمی دستگاه را بدون هیچ علامت اضافه، ممیز و یا خط تیره وارد کنید.

4.     سپس شماره سیم کارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید ( شماره خریدار ) وارد نمایید.

5.     در این مرحله پیغامی خواهید دید که در آن شناسه دستگاهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیم کارت خریدار را خواهید دید. در صورتی که اطلاعات درست بوده و مورد تایید شماست، گزینه 1 یعنی تایید را انتخاب کنید.

6.     در پایان پیغامی مبنی بر ارسال کد فعال سازی از طریق پیامک به شماره سیم کارت خریدار برای شما به نمایش داده می شود که باید تایید کنید.

در نهایت کد فعال سازی با سر شماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال شده و خریدار باید با استفاده از این کد شناسه دستگاه ( IMEI) خریداری شده را از طریق فرایند فعال سازی دستگاه، برای سیم کارت خود فعال نماید.

منبع: وبلاگ رندباز

مسدود سازی شماره های شخصی ارسال کننده پیامک تبلیغات

بر اساس قانون ارسال پیامک های تبلیغاتی از سوی شماره های شخصی جرم بوده و ارسال کننده پیامک متخلف شمرده می شود. پیامک های تبلیغاتی حتما باید از طریق پنل های ارسال پیامک انبوه ارسال شده و شماره های شخصی اصلا برای این کار مناسب نیستند.

معضل استفاده تبلیغاتی از سیم کارت های شخصی ماجرای چندین ساله ایست که با وجود نارضایتی مشترکان و هشدارهای فراوان از سوی رگولاتوری هم چنان پابرجاست. به همین خاطر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، آخرین راه حل مناسب را مسدود سازی شماره های شخصی ارسال کننده پیام های تبلیغاتی می داند.

در همین راستا اپراتورهای فعال موظف شدند تا در گام اول با ارسال پیامکی مبنی بر این که ارسال پیامک از سیم کارت شخصی تخلف است، به کاربران هشدار داده سپس با کمک رگولاتوری شماره های متخلف را شناسایی و مسدود سازند.

 

نحوه شناسایی شماره های متخلف:

 

·        ( FMS ) یا سامانه مدیریت کشف تخلف رگولاتوری

این سامانه که بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک راه اندازی شده، به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند.

 

·        ( FMS) یا سامانه کشف تخلف اپراتورها

اپراتورها نیز از طریق این سامانه سیم کارت های شخصی ارسال کننده پیامک های انبوه و تبلیغاتی را شناسایی و مسدود می سازند.

 

·        سامانه 195

سامانه 195 سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان اعم از دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتوا های نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و ... می باشد. بنابراین مشترکان کلیه اپراتورها لازم است در صورت دریافت پیامک هایی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، شماره ارسال کننده پیامک را به این سامانه پیامک کنند. سپس رگولاتوری بعد از بررسی و صحت سنجی، شماره متخلف را به صورت یک طرفه محدود می سازد.

گام بعدی شناسایی دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها به عنوان صادر کننده این سیم کارت های متخلف و برخورد قانونی با آنها می باشد. بعد از شناسایی این دفاتر، دسترسی ارائه خدمات این گونه دفاتر بسته می شود و رسیدگی به تخلف آنان از سوی اپراتورها در مراجع قضایی پیگیری می گردد.

بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، پیمان قره داغی، آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه ای در بخش " قضاوت با شما " پورتال رگولاتوری قابل مشاهده می باشد.

در همین خصوص آقای قره داغی بیان کردند که بیش از 50 درصد سیم کارت های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی متعلق به شرکت خدماتی ایرانسل می باشد. نظارت نامناسب اپراتور ایرانسل در واگذاری سیم کارت های حقیقی و حقوقی به همراه ناقص بودن فرایند احراز هویت این سیم کارت ها از دلایل اصلی آمار بالای سیم کارت های متخلف ایرانسلی می باشد.

به همین خاطر رگولاتوری همه اپراتورها را موظف کرد تا در راستای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویت، علاوه بر انجام فرایند حضوری احراز هویت مشترک از طریق کارت ملی و شناسنامه عکس دار، برای فروش سیم کارت های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف ( OTP ) استفاده نمایند.

 

ارسال پیامک از سرشماره تخلف نیست

 

آقای قره داغی، مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، اعلام کردند : ارسال پیامک از سرشماره تخلف نیست و این کار در امر تجارت بسیار شایع و رایج می باشد.

از 15 سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می کنند و حدود 75 درصد پیامک های ارسال شده در شبکه از نوع پیامک های ارسالی از سرشماره می باشد.

با این وجود رگولاتوری در راستای حفظ حقوق مشترکان و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسال شده از طریق شرکت ها، اپراتورهای تلفن همراه را موظف به راه اندازی کد دستوری #800* کرد. بنابراین تمام مشترکان تلفن همراه می توانند با استفاده از این کد دستوری نسبت به مسدود سازی یا رفع مسدود سازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره ها اقدام نمایند.

راه اندازی این سامانه تا حد زیادی توانسته مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک های مزاحم و تبلیغاتی شرکت ها را کاهش داده و رضایت خاطر مشترکان را فراهم آورد. علاوه بر کد دستوری#800* مشترکان می توانند در صورت دریافت پیامک تبلیغاتی از سوی شرکت هایی که در آن عضو نمی باشند، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت نمایند که در این صورت اپراتور مربوط موظف است؛ پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهد.

امید است با اطلاع رسانی فراوان و برخورد پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به دلیل شکایت مردمی روند کاهشی داشته و رضایت خاطر مشترکان فراهم گردد.