کدهای مورد نیاز برای استعلام باقیمانده شارژ در تمامی اپراتورها

سیم کارت های اعتباری از همان زمان بدو ورود به بازار از استقبال فوق العاده کاربران برخوردار گشتند و خیلی ها از همان اول با سیم کارت های اعتباری با دنیای هوشمند جدید آشنا شدند. به همین خاطر بسیاری در آن زمان فکر می کردند که علت اصلی این استقبال تب تند موبایل دار شدن است که با گذشت زمان قطعا سرد خواهد شد.

ولی گذشت زمان ثابت کرد، شاید اقبال اولیه سیم کارت های اعتباری ایرانسل به خاطر قیمت اقتصادی آنها بود ( در آن زمان قیمت سیم کارت های اعتباری به هیچ وجه قابل قیاس با قیمت بسیار بالای سیم کارت دائمی همراه اول نبود) ولی قطعا عوامل دیگری مانند مدیریت مالی آسانتر، بهره مندی از خدمات و ... در روند توسعه و گسترش سیم کارت های اعتباری نقش اساسی داشته است. به طوری که امروزه همه اپراتورها به عرضه سیم کارت های اعتباری روی آورده که نه تنها معتبر بوده بلکه از ارزش ریالی خوبی هم برخوردارند.

به وجود آمدن فضای رقابتی بین اپراتورها عملا به نفع مشترکین شده و در حال حاضر می توان گفت که اپراتورها؛ تقریبا برای سیم کارت های دائمی و اعتباری خود خدمات یکسانی را ارائه می دهند. بنابراین؛ امروزه داشتن سیم کارت اعتباری و سیم کارت دائمی تفاوت چندانی با هم نداشته و کاربر می تواند بنا به سلیقه و یا دلایل شخصی یا کاری استفاده از یک نوع از سیم کارت را به دیگری ترجیح دهد .

مهمترین و اصلی ترین تفاوت سیم کارتهای دائمی و اعتباری؛ تامین اعتبار برای سیم کارت های اعتباری می باشد که در ابتدا کمی زمان بر و خسته کننده بود؛ ولی در حال حاضر با وجود تمهیدات خاص و متنوع اپراتورها این بخش هم به آسانی قابل انجام می باشد.

کدهای دستوری موسوم به USSD از همان تمهیدات و ترفندهایی است که معمولا اپراتورها به مشترکان خود معرفی می کنند تا در عرض چند ثانیه و با گرفتن فقط چند عدد و دکمه، کلیه دستورها و تراکنش های خود را به راحتی انجام دهند. کارهایی از قبیل خرید اینترنت، خرید اعتبار، استعلام باقیمانده شارژ، استعلام مانده مکالمه و هزاران کار دیگر که با کمک این کدهای دستوری در کسری از ثانیه به راحتی و آسانی امکان پذیر است و کاربر را از اتصال به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن های مختلف بی نیاز می سازد.

البته خدمات بسیار گسترده اپلیکیشن ها بر هیچ کاربری پوشیده نیست و تقریبا تمامی خدمات اپراتورها از طریق اپلیکیشن هایشان صورت می پذیرد، ولی استفاده از کدهای دستوری USSD برای کارهای معمول و روتین مناسب تر بوده و بیشتر توصیه می شوند. علاوه براین با توجه به استقبال مشترکین از کدهای دستوری، اپراتورها سعی می کنند در راستای رفاه حال مشترکین، تنوع و تعداد خدماتی که با این کدها انجام می پذیرد را روز به روز افزایش داده و همواره در مناسبت ها و اعیاد مختلف، با معرفی طرح های تشویقی مانند شارژ شگفت انگیز ایرانسل و یا شارژ شورانگیز رایتل و ... بیش از پیش همراه مشترکان خود باشند.

با توجه به این که امروزه تعداد کدهای دستوری بسیار زیاد بوده و به خاطر سپردن آنها عملا منطقی و معقول نمی باشد، در ادامه فهرستی از کدهای دستوری پرکاربرد اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل مانند : شارژ سیم کارت و یا استعلام مانده حساب را مشاهده می فرمایید:

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ همراه اول

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ

# رمز*140*

مانده حساب

#11*140*

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ ایرانسل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ معمولی

# رمز*141*

خرید شارژ شگفت انگیز

# رمز*144*

مانده حساب

#1*141*

 

 کدهای دستوری باقیمانده شارژ رایتل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ شورانگیز

# رمز*145*

مانده حساب

#رمز*141*

مانده حساب شارژ شورانگیز

#2*2*2*200*

مانده حساب شارژ عادی

#1*2*2*200*

 

منبع: وبلاگ رندباز


راه اندازی سامانه سلب مالکیت سیم کارت

دون شک می توان ادعا کرد که هیچ کس از ترافیک شهرهای بزرگ و ماندن در صف های طولانی برای انجام کارهای شخصی و اداری خاطره خوشی نداشته و تقریبا همه ترجیح می دهند که در فضایی مملو از آرامش، به امور مربوط به آنها رسیدگی شود. یکی از مهمترین تاثیرات پیشرفت علم و تکنولوژی، منسوخ شدن شیوه های قدیمی و ملال آوری بود که در دراز مدت باعث فرسوده شدن نیروی کار و سیستم اداری می گردید.

اگر چه سابقه راه اندازی و تاسیس سامانه های اینترنتی برای ارائه خدمات دولتی به قبل از شیوع ویروس کرونا بر می گردد ولی قطعا شرایط پاندمی در سرعت بخشیدن به بیشتر پروژه های الکترونیکی و دیجیتالی، نقش اساسی داشته و شرایط غیر حضوری نمودن خدمات را بسیار هموار نموده است. علاوه بر این؛ استقبال بی نظیر مردم از ارائه خدمات به صورت غیر حضوری سبب کاهش بسیار محسوس مراجعات به ادارات و سازمان ها گردید و به دولت این اطمینان را داد که در مسیر درستی گام برمی دارد. 

هر چند در ظاهر تنها کاهش مراجعات حضوری و سهولت در بروکراسی اداری از مهمترین دستاوردهای دولت الکترونیک و دولت همراه می باشد ولی ارائه خدمات متنوع مجازی به طور غیر مستقیم کاهش فساد، کاهش ترافیک، کاهش کاغذ بازی اداری، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در هزینه و .... را نیز به همراه خواهد داشت که هر کدام به تنهایی یک دستاورد با ارزش و مهم است.

بنابراین دولت الکترونیک در تلاش است تا با ارائه اکثر خدمات خود به صورت غیر حضوری و الکترونیکی، مراجعات حضوری مردم را کاهش داده و در شرایط اپیدمی کرونا برای حفظ فاصله اجتماعی موثرتر از همیشه نقش آفرینی کند. مثلا اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت به اپلیکیشن دولت همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه که از آبان ماه 1400 صورت پذیرفته از جمله فعالیت های ساده اما با ارزش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد که در راستای تسهیل امور انجام گرفته است.

سید محمد امامی، مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، بعد از اعلام خبر اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت بیان نمودند که مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه می توانند علاوه بر مراجعه به اپلیکیشن اپراتورها، به سامانه تحت وب دولت همراه به نشانی mob.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به سلب امتیاز سیم کارت خود اقدام نمایند.

بنابراین اپلیکیشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من ( my irancell) در ایرانسل و اپلیکیشن رایتل من ( my rightel) در رایتل، شاتل ( my shatel ) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتنی بر سلب امتیاز سیم کارت به مشترکان خود می باشند. مشترکان سیم کارت های مجازی تلفن همراه ( MVNO) مانند : های وب، آپ تل و لوتوس نیز می توانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مربوطه و انتخاب یکی از گزینه های "عدم نیاز به سیم کارت" یا "عدم اطلاع از صدور سیم کارت" نسبت به سلب مالکیت سیم کارتی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمایند.

با توجه به این که در صورت وقوع جرم با استفاده از سیم کارت مانند کلاهبرداری یا مزاحمت تلفنی، مالک سیم کارت (حتی اگر سیم کارت در تصرف وی نباشد) باید در مراجع قضایی حضور یافته و نسبت به جرم صورت پذیرفته؛ پاسخگو باشد؛ پیشنهاد می شود که مشترکان ابتدا با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در قسمت "حقوق کاربران" وارد بخش " استعلام سرویس مشترکان" شده و قبل از انجام هر کاری از سیم کارت های تحت مالکیت خود و اپراتور مربوطه مطلع گردند.

با توجه به این که پس از طی شدن فرایند سلب امتیاز؛ اشتراک سیم کارت به صورت قطعی از مالکیت مشترک خارج می شود، بنابراین مشترکان کلیه اپراتورها لازم است در زمان اجرا و ثبت همه مراحل، نهایت دقت و توجه را مبذول دارند.

منبع: وبلاگ رندباز


دسترسی مجدد کاربران ایرانسل به کلاب هاوس

در پی ایجاد اختلال در کلاب هاوس در تاریخ 19 فروردین 1400 توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات، رگولاتوری در اطلاعیه ای 24 ساعت به این اپراتورها فرصت داد تا این اختلال را هر چه سریعتر رفع کنند. این اختلال که از نظر برخی کارشناسان تفاوت چندانی با فیلترینگ نداشت؛ از دسترسی کاربران اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به کلاب هاوس جلوگیری می کرد.

در همان ابتدا هر گونه فیلترینگ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رد شد و این وزارت خانه با تایید خبر ایجاد اختلال مشهود روی کلاب هاوس به اپراتورها برای رفع محدودیت ها فرصت داد و تلاش نمود تا از حقوق مصرف کنندگان در برابر اپراتورها حمایت کند.

با پایان یافتن فرصت تعیین شده و وجود محدودیت، وزارت ارتباطات در دادستانی از اپراتورها شکایت نموده و گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مشخص شده بود که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر در DNS و IP ها سبب ایجاد اختلال منطقه ای و ممانعت دسترسی کاربران به کلاب هاوس شده اند. سپس وزیر ارتباطات در راستای حمایت از حقوق شهروندان و کاربران و جلوگیری از ایجاد اختلال و انسداد در نرم افزارها یا وبگاه ها توسط اپراتورها، در جلسه هیات وزیران مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه از شنبه 4 اردیبهشت 1400 اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات باید ظرف 24 ساعت در جهت رفع کلاب هاوس اقدام نمایند، در غیر این صورت هر روز تا سقف 50 میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

از آن طرف اپراتورها نیز شکایت نامه ای تنظیم کرده و آن را در دیوان عدالت اداری ثبت نمودند. اکنون بعد از گذشت 10 ماه که از ایجاد اختلال در کلاب هاوس می گذرد، با تغییر دولت دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران دولت دوازدهم را به طور موقت متوقف نمود. بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، اجرای مصوبه دولت دوازدهم مبنی بر جریمه سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال در استفاده کاربران از کلاب هاوس باطل و دستور اجرای آن صادر گردید.

به نظر می رسد با وجود این اتفاق، در حال حاضر محدودیت و اختلال چند ماه اخیر بر روی کلاب هاوس برای کاربران ایرانسل برطرف شده و کاربران این اپراتور برای دسترسی به کلاب هاوس مشکلی ندارند. هر چند که این اختلال برای برخی از کاربران همراه اول و مخابرات همچنان وجود داشته و امکان دسترسی این کاربران به کلاب هاوس هنوز امکان پذیر نمی باشد.

منبع:وبلاگ رندباز

فرصتی استثنایی برای رایتلی شدن

از همان زمان اختصاص مجوز به اپراتور رایتل در سال 86، به دلیل عملکرد خوب اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، نحوه فعالیت این اپراتور در هاله ای از ابهام قرار داشت و خیلی ها موافق صدور چنین مجوزی نبودند. ترس از عدم موفقیت این اپراتور وابسته به تامین اجتماعی سبب شد که حق انحصاری ارائه سیم کارت نسل سوم تا پایان شهریور 1393 به رایتل تعلق گیرد که در این بازه زمانی چندان موفق عمل نکرد و خیلی زود با بدهی 2 هزار میلیاردی مواجه گردید.

از سال 98 با تغییر در مدیریت رایتل، تحولات اساسی و فوق العاده ای در عملکرد این اپراتور مشاهده شده که با تکیه بر ایده های خلاقانه و نیروی انسانی کارآمد توانست علاوه بر درآمدزایی، تعداد مشترکین جدید خود را تا 33 درصد افزایش دهد.

عملکرد اپراتور رایتل در دوران سخت پاندمی کرونا نیز بسیار درخشان بوده و رشد 29.30 درصدی تعداد مشترکین رایتل در سال 1400 شاهدی است بر این مدعا. این رشد به خوبی نشان می دهد که رایتل در برهه مواجه با معضل کرونا به خوبی توانسته با ارائه طرح ها ی متنوع به همراه تعرفه های اقتصادی و ارزان، رضایت خاطر مشتریان خود را جلب کرده و تعدادشان را روز به روز افزایش دهد. پیشرفت چشمگیر رایتل در این بازه زمانی کوتاه و ورود این اپراتور به بورس هم از دیگر تغییرات صعودی و مثبت این اپراتور موفق بوده است.

با توجه به اعلام مدیرعامل رایتل که" سال آینده را با افزایش درآمد رایتل و رضایت مندی مشتری پیش خواهیم برد " تلاش های این اپراتور شکل و شمایل دیگری به خودش گرفت و رایتل با ارائه به صرفه ترین خدمات ارتباطی در کشور مشهور گردید. مثلا مکالمه درون شبکه این اپراتور تنها 7 تومان برای هر دقیقه می باشد که کمترین تعرفه را دربین اپراتورها دارد. اینترنت آزاد برای هر گیگابایت برای مشترکین رایتل فقط 4 هزار تومان می باشد که این رقم عملا مشترکین رایتل را از خرید بسته بی نیاز می سازد.این اپراتور با تلاش و برنامه ریزی های جدید، توانسته گام های موثری در جهت افزایش رضایت مشتری برداشته و خود را به عنوان یک اپراتور" همراه همدل" به همه مشترکین ثابت کند.

در حال حاضر طرح X50 رایتل یک فرصت استثنایی برای علاقمندان به این اپراتور می باشد که بار دیگر از کمترین تعرفه و بیشترین خدمات بهره مند گردند. متقاضیان این طرح می توانند با پرداخت تنها 100 هزار تومان یک سیم کارت دائمی رایتل ( پیش شماره 0920) با شماره دلخواه خود خریداری نموده و از هدایای بسیار فوق العاده این طرح لذت ببرند.

 

هدایای طرح شامل 

·        یک سیم کارت هدیه رایگان

·        50 گیگابایت اینترنت

·        1000 دقیقه مکالمه درون شبکه و 500 دقیقه مکالمه برون شبکه

·        1000 عدد پیامک درون شبکه و 500 عدد پیامک برون شبکه

 

علاقمندان به این طرح می توانند با مراجعه به وبگاه رایتل به آدرس https://reg. rightel.ir و یا به صورت حضوری از فروشگاه ها، باجه های رایتل و یا نمایندگان فروش وخدمات رایتل نسبت به خرید این سیم کارت دائمی اقدام نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز

سرویس هوشمند بومینو، راهکاری برای استفاده از اینترنت فرزندان


قطعا ابداع اینترنت از بزرگترین و جذابترین اختراعات قرن بیستم است که به سختی می توان جایگزینی برای آن پیدا کرد. ایجاد یک شبکه جهانی مانند اینترنت ریشه در آرزوهای دور و دراز انسانها داشته و بیانگر تلاش بشریت برای تعاملات بدون مرز و مکان می باشد که تاثیرات بسیار عمیق و شگرفی بر کلیه جنبه های زندگی انسانی داشته است.

به دلیل جذابیت های فوق العاده فضای اینترنت،گسترش آن به قدری سریع و عمیق بوده است که شناخت جزء به جزء و کامل این فضا عملا غیر ممکن است. حتی هنوز بسیاری از افراد نتوانسته اند خود را با چنین تغییرات سریع و خارق العاده ای وفق داده و یا با آن همگام شوند.

هرچند که از نظر بسیاری از محققان اینترنت و ابزارهای اینترنتی تاثیر بسیار بدی بر زندگی انسانی داشته و باعث بالا بردن رشد کاذب جوامع شده اند، باید اعتراف کرد که این ابزارهای هوشمند مانند هر وسیله دیگری جنبه های مثبت و منفی زیادی دارند که افراد که توانند به فراخور حال خود از آن بهره مند می گردد. بنابراین لزوم ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی در نحوه استفاده از ابزار های اینترنتی مانند گوشی، لپتاپ و تبلت بسیار مهم و ضروری می باشد. در این بین کودکان و نوجوانانی که بنا به دلایل مختلف از خطرات این فضا آگاهی ندارند، نباید در این فضا به تنهایی رها شده و نیازمند اطلاع رسانی و دور اندیشی والدین خواهند بود.

دغدغه والدین هنگام استفاده فرزندان از گوشی های هوشمند و تبلت هایی که خیلی سریع آنها را به ناشناخته ترین و گسترده ترین اطلاعات روز دنیا متصل می کند؛ بسیار زیاد و طبیعی است و تجربه نشان داده راهکارهایی مانند ممنوعیت، نظارت مستقیم و .... معمولا به درستی عمل نکرده و نتیجه عکس خواهد داشت.

به همین خاطر ارگان ها و فعالان این حوزه به مدد والدین آمده تلاش نمودند تا با راه اندازی سرویس های هوشمند مختلف؛ خانواده ها را در این عرصه تنها نگذارند."سرویس هوشمند بومینو" از زیر مجموعه های راهکار خانواده همراه اول از سرویس های جدید اپراتور همراه اول می باشد که با هدف مدیریت والدین بر استفاده فرزندان از اینترنت طراحی شده است.

این سرویس که برای نخستین بار در بیست و دومین نمایشگاه ایران تلکام 2021 از آن رونمایی شده و در آستانه تجاری سازی است بر روی سیم کارت اعتباری همراه اول و دائمی آن فعال می شود.

سرویس بومینو دارای چهار طرح محتوایی شامل نوبوم، ده بوم،صدبوم و هزار بوم می باشد که به ترتیب برای گروه های سنی 3 تا 7 سال، 7 تا 11 سال، 11 تا 15 سال و بالای 15 سال مناسب بوده و خانواده ها می توانند با توجه به سن فرزند و شیوه تربیتی مورد نظر خود یکی از این سرویس ها را انتخاب کنند.

بنابراین تمامی والدین مشترک اپراتور همراه اول می توانند با انتخاب یک طرح از میان چهار طرح محتوایی بومینو، نسبت به فعال سازی آن اقدام نموده و با نصب مرورگر اختصاصی بومینو با خیال راحت فرزندانشان را در دنیای امن اینترنت مشخص شده رها کنند.

قطعا با توجه به دسترسی آسان و سریع، خطرات فضای اینترنت برای کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران بوده و این ابتکار همراه اول می تواند کمی خیال خانواده ها را در خصوص محتوایی که در اختیار فرزندان قرار می گیرد، آسوده نماید. علاقمندان به سرویس اینترنت خانواده همراه اول، بومینو، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.boomio.ir مراجعه کنند.

نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (ایران تلکام 2021) در محل نمایشگاه های بین المللی تهران از ساعت 8 تا 15 برگزار می گردد که همراه اول در غرفه 38 سالن 9-8 میزبان بازدیدکنندگان می باشد

منبع : وبلاگ رندباز